Friday, February 26, 2016

Precious memory of you

Posted by KoTaK KoSonG at 8:07 AM 0 comments
Assalamualaikum cinta.. Ini memori yang ummi rasa paling lawak dan ingin ummi kenang buat selamanya.. Seperti biasa bila kamu rasa kamu dah terlalu mengantuk, kamu akan tido dalam posisi apa pun.. 😁😁 Nak dijadikan cerita, kamu tido dengan posisi kepala kamu hampir sangat dengan bucu katil.. Ummi biarkan sementara ummi melayan korea sebentar.. 

Entah bagaimana, tetiba kaki kamu terlanggar ummi dan kepala kamu hampir terjatuh dari katil.. Ummi ingatkan kamu tidak terjaga, tapi kamu terkejut dan menjerit panggil "mimi".. Minta maaf, ummi memang tergelak sebelum memeluk dan mencium kamu.. 

Saat itu, ummi tersedar, walau dalam keadaan separuh mamai pon kamu, orang yang kamu perlukan ketika susah, atau takut, 100% ummi, walau dalam keadaan separa sedar, kami tetap memanggil ummi.. Terima kasih sayang.. 

Entri kali ini sedikit cuma.. Ummi sekadar inginkan memori ini kekal selamanya di sini.. 
Gambar ini diambil ketika kamu baru berusia 1 tahun 2 bulan.. Kamu cuba untuk memanjat katil.. 😍😍 teguh sungguh kami berusaha.

Sunday, February 21, 2016

Yang Menyintai kamu tanpa syarat

Posted by KoTaK KoSonG at 4:44 AM 0 comments
Assalamualaikum kesayangan ummi. Kamu semakin susut, setelah kamu discaj dari hospital akibat AGE, berat badan kamu semakin menurun. Dan ummi semakin risau. Sayang, di saat usia mu baru mencecah 1 tahun 7 bulan, ummi mendapat panggilan temuduga, untuk kenaikan pangkat sekaligus gaji. Sebenarnya, dalam perjalanan kerjaya ummi, temuduga ini sangat penting. Dari sini lah akan bermulanya langkah untuk ummi melangkah lebih jauh. Ummi ingin menyambung study lebih tinggi, ummi inginkan segulung ijazah. Tetapi sayang, hati ummi terlalu menyintai kamu. Ummi tidak mampu untuk berjauhan, ummi tidak mampu untuk dipisahkan dengan kamu. Dan yang nyata, baba kamu tidak pernah akan setuju. Sayangnya, ummi adalah orang pertama untuk batch ummi yang dipanggil temuduga. Yang terawal sekali. Waktu ummi berada di bawah adalah sangat singkat, cuma, bukan kali ini.

Sayang, hati ini berbelah bahagi, ingin melarikan kamu, lantas menyambung kembali cita cita. Cuma, ummi kembali tabahkan hati, mungkin ini bukan yang terbaik untuk ummi. Mungkin, sudah tiba masanya, ummi mengalah untuk cinta. Ummi rebah, tertunduk lemah, demi kamu. Ummi tidak mampu merampas gelak tawa mu sayang. Tidak sesekali ummi ingin memisahkan kamu dengan baba. Ummi mengerti peritnya hidup tanpa hadirnya seorang ayah, dan ummi tidak ingin kamu melalui jalan yang sama. Biar ummi mengalah, biar ummi meredah segala rasa bersalah. Biar, cita cita itu ummi kuburkan di sini. Bersama sama dengan cinta yang semakin mekar, hanya untuk kamu.

Sayang,
Dalam kamu meniti usia semakin membesar, ummi melihat kamu semakin cerdik , semakin aktif, adakala, kamu punca ketenangan yang ummi cari cari selama ini. Bila kamu membesar, jangan malu dengan wanita ini sayang. Kerana, wanita ini telah menguburkan segala cita citanya hanya kerana kamu. Jangan sesekali pun kamu malu, kerana sayang ku lebih dari itu.


hati seorang wanita
ummi 

Thursday, December 17, 2015

Anakku - Takdir kamu memiliki ibu yang garang

Posted by KoTaK KoSonG at 3:35 PM 0 comments
Assalamualaikum sayang,

Ummi melihat kamu sedang membesar, saban hari, saban waktu. Terkadang ummi berkasar dengan kamu, terkadang, seda gurau yang sering menemani kita berdua. Baru baru ini, ummi melihat cetusan ketidakpuasan hati seorang anak. Terlalu banyak yang ummi lihat di lama sosial ketika ini. Lantas ummi terfikir, bagaimana pula dengan kamu disaat usia remaja kamu nanti? Marahkah kamu dengan kekasaran ummi? Tidak puas hati kah kamu dengan layanan ummi? Jauh di sudut hati, ummi sangat risau bila memikirkan hal yang sedemikian. Ruginya kamu bila mendapat seorang ibu yang masih gagal dalam mengawal amarahnya. Maafkan ummi, sayang.

Andai kata, kamu sudah mula mengenal dunia, jangan kamu lupa akan wanita ini. Wanita yang kadang kala garang seperti singa ini sentiasa merindui kamu. Selalu akan menyayangi kamu, hingga akhir hayat. Andai kata, nanti suau hari, wanita ini tidak mampu memenuhi kehendak kamu. Lihat sekeliling ulu, cukupkah makanmu? Cukupkah pakaimu? Bersekolahkah kamu? Pernahkah kamu kelaparan? Pernahkah kami membiarkan kamu tersadai tanpa apa apa? Kerana, kadag kala, kehendak kamu mungkin luar biasa, mungkin kami lihat akan memusnahkan kamu, mungkin bagi kami, kamu terlalu awal untuk itu. Jadi, bersabarlah sayang. Jangan mengherdik, jangan membentak. Kelak, kamu juga yang merasa penyesalannya. Ummi sentiasa sayang, dan sayang itu terlalu luas untuk ditunjukkan dengan pelbagai cara.

Friday, December 4, 2015

Zina : Jauhilah ia anakku.

Posted by KoTaK KoSonG at 1:01 AM 0 comments
01.12.2015

Assalamualaikum wbt sweetie pie.. Mungkin kamu masih lagi tidur masa dan ketika ini. Atau mungkin kamu sedang menyusahkan kakak kamu. Ummi tidak tahu, tetapi, setiap saat ini ummi memikirkan kamu. Sebagai seorang ibu, layak untuk ummi merasa risau akan perkembangan kamu. Bagaimanakah kamu nanti. Bolehkah kamu menjaga diri dengan sebaiknya, mampukah kamu menahan diri dengan godaan dunia. Seeloknya, ummi ingin kamu tahu tentang semua ini sebelum kamu melangkah keluar dan meninggalkan kami. Agar kamu berjaga jaga. Dunia, walau ia boleh seindah yang kamu inginkan, tetapi, salah langkah mu, kelam jua anakku.

Di usia kamu semakin meningkat, semakin membesar, ummi percaya, kamu akan menjadi seorang wanita yang mempunyai paras rupa. Pasti ramai yang akan mengintai kamu. Dan itu yang ummi risaukan. Ummi risau jika kamu bangga dengan rupa paras kamu, ummi risau jika kamu mula menayangkan apa yang kamu ada. Kerana dari situ lah, bermulanya segala zina. Zina bukan setakat bersentuhan sayang, ia mulanya dari zina hati dan mata. Longgarkan pakaianmu, labuhkanlah tudung kamu. Tundukkan wajahmu. Agar yang mampu melihat kamu adalah orang yang benar benar layak saja.

Percaya, jika orang yang baik itu hanya untuk orang yang baik.. begitu juga sebaliknya. Penzina untuk penzina jua. Bila ummi membaca berita berita semasa, ummi risau dengan anak anak di rumah. Apa yang mereka buat, ke mana hala tuju mereka nanti. Sayang, ummi tidak melarang untuk kamu berkawan. Ceritalah dengan ummi. Biar ummi kenal siapa kawan kamu. Mungkin bila kamu dewasa, ummi nampak endah tak endah, tapi hati yang semakin tua ini sentiasa risaukan kamu.

Ummi tidak mengetahui apa yang akan terjadi di masa yang akan datang. Pada zaman ummi pon pelbagai isu yang timbul. Bagaimana pula zaman kamu nanti? Selesakah kamu, atau sama saja, atau mugnkin lebih teruk lagi. Walau apa pun terjadi sayangku, tolong, jagalah hati mu.. Jadilah wanita yang tertutup, insyallah, selamat dunia dan akhirat kamu. Tak mengapa andai tiada sesiapa pun, tapi jangan sampai kamu tiada agama.


Dari seorang wanita yang sentiasa mengingatimu,
ummi 

Tuesday, December 1, 2015

Senyumlah duhai anak

Posted by KoTaK KoSonG at 12:07 AM 0 comments
Assalamualaikum kekasih hati... Suatu hari nanti bila kamu sudah pun menjumpai blog ini, mungkin kamu sedang berdepan dengan dunia.. Yang kadang kadang kamu rasa tidak pernah adil untukmu.. Dunia yang penuh dengan masalah.. Kesukaran dan kepayahan yang melanda sehingga kamu rasa sudah tiba waktu untuk kamu berputus asa.. Jangan sayang ku.. Dunia ini sebenarnya adalah dunia seperti mana yang kamu kehendaki.. Kamu inginkan dia hitam, maka hitamlah.. Jadi apa salahnya kamu lihat dunia ini menjadi seperti pelangi.. Waima sekiranya kamu perhatikan rumput yang basah selepas hujan, bukankah ia nampak bersinar? Senyumlah wahai anak.. Walau apa pun permasalahan kamu, senyumlah.. Jika ada kawan kawan yang memfitnah kamu, senyumlah, anggap itu sebagai dugaan buatmu.. Terimalah, mungkin mereka bukan yang terbaik untuk kamu.. Atau mungkin kamu bukan yang terbaik untuk mereka.. Fitnah, biarlah masa yang merawatnya sayang.. Allah tidak akan sesekali mengenepikan orang orang yang teraniaya.. Jika kamu rasa, ummi kamu ni berat sebelah, senyumlah.. Anggap saja ummi manusia biasa yang mempunyai banyak kekurangan.. Ummi sayang kamu, abg abg kamu, kakak kamu.. Sama rata, cuma cara nya sedikit berbeza.. Ummi tidak boleh sayang sama rata, kamu punya karekter pon berbeza..

Sayang,
Andai kamu rasa ada guru guru atau sesiapa saja menyisihkan kamu, senyumlah, anggap saja mereka tidak mengenali kamu. Insyallah, dengan senyuman kamu, akan terbit banyak lgi keriangan untukmu. Ummi pesan, tidak salah untuk kita berbuat baik pada orang orang yang kita kurang suka.. Mana tahu, di sebalik ketidaksukaan kita kepada mereka, terselit beribu ribu kebaikan yang kita tidak nampak selama ini. Bukankah Allah sudah berfirman ; 

Tuesday, November 24, 2015

Kisah cinta yang direka semula

Posted by KoTaK KoSonG at 12:44 AM 0 comments
Assalamualaikum kekasih hati... Ini kisah yang ummi copy paste dari blog Dari Hawa ke Hawa. Cerita untuk kamu.. Ketika kamu baru berusia 4 bulan lebih, dan ummi terpaksa kembali bertugas.. Ini tulisan pada 24 November 2014.. Setahun sudah berlalu.. Terasa pantas masa berlari meninggalkan kita.

Al kisah kini aku telah pun menjadi seorang ibu. Mempunyai sendiri anak, merasa bagaimana membawanya 9 bulan dalam rahim, merasakan bagaimana perit ketika melahirkan, merasa bagaimana aku serasikan diri dalam usia berpantang 44 hari. Ada masa aku mengamuk, aku fed up, aku stress dalam melayan karenahnya, tapi bila difikir balik, aku mula rasa bersalah.. apa yang anak kecil itu tahu, yang dia tahu kalau ada yang dia tidak puas hati dia mula melalak, dan umminya ini mula pula pening kepala. Dia nak apa?? Alya Nur Batrisya, andai suatu masa nanti, kamu sudah dewasa, sudah mula pandai berfikir sendiri, sudah mula meneroka dunia luar, dan saat bila kamu rasa ummi mu ini bukan seorang yang sempurna untukmu, maka di sini, ummi titipkan khas pesanan buat kamu. Agar kamu tidak lupa, bahawa wanita ini sanggup menyerahkan nyawa untuk kamu. Bahawa wanita ini akan sentiasa ada di belakangmu, bahawa wanita ini, akan menyintaimu lebih dari mana mana insan. 

Sayangku, ketika entri ini ditaip, ummi mu berada di tempat kerja, meninggalkan kamu yang pastinya sedang menangis mencari. Ummimu sedang bergelumang darah, bergelumang najis, sedang menyambut kelahiran, menatap wajah bayi yang baru, membersihkan mereka sedangkan kamu, kamu masih lagi menangis mencari di mana ummi mu. Sayang, bukan ini yang ummi mahu, sebetulnya ummi ingin berada di samping mu setiap saat, sejak dari kelahiran kamu, hari kedua berpantang, ummi sendiri yang memandikan kamu, menguruskan kamu, ummi tidak ingin terlepas satu peluang pun berkenaan denganmu. Kerana ummi tahu, kamu adalah satu satunya yang ummi ada, mungkin tidak akan ada selepas kamu. Di saat ibu orang lain lena di buai mimmpi bersama permata kecil mereka, ummi berjuang untuk menyelamatkan nyawa orang lain dengan cara yang berbeza. Ummi inginkan kamu sentiasa ada di sisi, kerana ummi pernah merasa janggal bila berada di sebelah wanita yang ummi gelar ibu. Sayangku yang bijaksana, ummi mu ini membesar dengan nenek, itulah penawar hati yang duka bila sang ibu tiada. Itulah yang sering mendengar keluh kesah sedangkan ibu mencari harta dunia.Pernah suatu ketika, ummi mu ini berkata " Duit ku mampu cari, tapi bukan kasih sayang" tapi, sang ibu tidak pernah tahu, mungkin dia tahu, tetapi kekangan hidup masa kini sayang menyebabkan kaum wanitanya terpaksa mengerah tenaga juga. Ummi tidak pernah ditemani ketika mengambil hadiah untuk pelajar terbaik, tidak pernah ditemani ketika mendaftar untuk tahun pertama sekolah, bahkan, ummi mu ini tidak ditemani ibunya ketika sedang bergelut dengan nyawa. Itu yang membuat hati sangat terkilan, akan tetapi sayang, ummi mu terjumpa seorang insan yang baik hati, baginya seteruk mana pun seoran ibu itu, dia tetap ibumu, syurga ummi di bawah kakinya ketika itu. Lantas, setelah memilih Islam sebagai pegangan hidup, ummi mula menerima bahawa sang ibu juga menyayangi ummi sebenarnya. Tetapi dengan cara yang ummi tidak pernah tahu. Mungkin kamu juga akan begitu, di mana kamu merasakan bahawa ummi ini tidak menyayangi kamu, lantaran itu mulut ummi asyik membebel sahaja. Itu tanda sayang, itu tanda cinta, jika tidak sayang, tidak wujudnya kamu di dunia ini. Itu saja sudah cukup membuktikan bahawa ummi mu sangat mengasihi kamu.


Kekasih hati,

Di waktu kecilmu, ummi suka memelukmu, mencium mulut yang wangi mencium pipimu yang gebu, mencium perutmu yang sedikit gendut, jika kamu mula meyembur air liur, orang lain mula melarikan diri, maka ummi juga akan mencium pipimu walau penuh dengan air liur kamu, ummi juga membasuh punggungmu, kadang kadang menunggu kamu habis meneran. Sayang, ummi cerita bukan ummi mengungkit kisah lama, tetapi ummi mahu kamu tahu, inilah wanita itu... dan jika kamu kata suatu hari nanti kamu tiada sesiapa, jangan lupa Alya, wanita ini ada sentiasa, andai jasad nya tiada, ummi tetap wujud di hati mu.. InsyaAllah sayang. Sayang, ummi tidak suka mendengar tangisan kamu, lebih lebih lagi kamu sudah pandai menjerit, sungguh ummi tidak suka. Seolah olah kamu tidak berpuas hati, ummi tidak suka akan kekasaran yang kamu mulai pelajari. Tidak, kamu perempuan, seorang perempuan seharusnya lembut, suaranya sayup, bukan nadanya tinggi dan nyaring. Kamu tidak perlu menjadi dominan sayang untuk tampil istimewa, kerana kamu memang istimewa pada asalnya. Kamu yang sulung dan bongsu.. Kamu yang pertama dan terakhir.. Tidak perlu meninggi untuk jadi tinggi, kadang kadang kita tunduk merendah pun orang lain akan angkat kita sayang, ibarat padi.. semakin berisi semakin tunduk. Sayang, untuk hari ini, setakat ini yang ummi tuliskan.. Yang ummi titipkan, buat pengubat rindu mu.. di lain waktu, dengan izinNya, insyaAllah, ummi akan menulis lagi.. dari hawa kepada hawanya, dari Nur untuk Nurnya...

Umi tulis semula di sini agar kamu tahu, hati ini untuk kamu bila bila masa, di mana mana, walau apa keadaan sekali pun. Mungkin nanti kamu merasakan akan ada wanita lain yang lebih menyayangi kamu, yang lebih lembut dalam melayani kamu, ingat satu sayangku, walau siapa pun kamu, ini wanita yang sentiasa merindui kamu.

P/s : Ketika ini, kamu sedang nyenyak tidur sambil sebelah kaki mu, kamu sandarkan pada belakang ummi >.< 22.11.2015

Monday, November 23, 2015

Kamu di usia 1 tahun

Posted by KoTaK KoSonG at 3:21 AM 0 comments
# 16.07.2015

Ulang tahun kelahiran kamu yang pertama. Hari terakhir ramadhan. Esoknya of coz le raye.. Kalau kamu jengah Facebook ummi, kamu akan nampak satu-satunya posting ummi untuk kamu pada hari tersebut. Ummi buat pulut kuning pertama kalinya, hanya untuk kamu. Pulut kuning, sinonim dengan tanda kesyukuran dan terima kasih. Sayangnya, ummi kamu ni belum master lagi untuk buat lauk sampingan pulut kuning. T.T

Perkembangan kamu :
Dari segi fizikal, pada waktu itu berat kamu 7.7kg (reduce 0.3kg), mungkin sebab waktu makan kamu yang tidak teratur lagi. Lagipun kamu mulai lasak. Tinggi 70cm, kalau ikutkan, nampak sesuai dengan berat badan kamu. Kamu sudah pun mempunyai 6 batang gigi. 4 kat atas, dan 2 kat bawah.kamu suka gigit orang! (-.-) Kamu sudah pandai berjalan (kamu berjalan pun dalam usia 10bulan ++), sudah mula memanjat tangga. Banyak kali juga kamu jatuh tersungkur depan tangga tu. Kadang kadang ummi saja biarkan supaya kamu sedar dan serik. Namun, kamu tak pernah peduli pun. Perkara paling ummi tidak berkenan dengan kamu, kamu sangat suka mengutip. Apa benda sekali pun, kamu akan kutip dan masukkan ke dalam mulut kamu. Ada rakan rakan ummi mencadangkan agar ummi meletakkan halia, tapi ummi tak buat pun. Bagi ummi, kamu sedang menerokai dunia. Kamu ingin tahu, dan ummi tidak akan sesekali menyekat perkembangan kamu.

 

i-mee's chocolair Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea